Hukum FOREX DALAM ISLAM Forex menurut Islam ITU halal atau Tidak Forex (Foreign Exchange) atau Lebih dikenal Oleh Masyarakat sebagai Valas (Valuta Asing), Saat ini menjadi Tengah Bisnis yang mendapatkan sorotan Dari Masyarakat. Penawaran 8220kaya mendadak8221 yang diusung Oleh bisnis ini mampu menarik minat Masyarakat banyak untuk Belajar forex. Bahkan, sebagian besar Masyarakat Sudah banyak yang menggilai bisnis forex. Meski demikian, penawaran 8220kaya mendadak8221 Tidak Serta Merta berlaku bagi semua pelaku bisnis atau commerciante del forex. Hanya mereka yang dribbling bisnis menjalankan Inilah yang mampu mewujudkannya, sedangkan mereka Yang ceroboh Bukan Mustahil seketika Miskin akan. Sekilas penawaran seperti ini terlihat seperti aktivitas Yang Untung-untungan. Namun, Jika ditelusuri Lebih Jauh, bisnis forex tidaklah demikian. Forex Menurut Islam 8211 Halal atau Tidak Untuk Lebih memperjelas hukum forex menurut Islam. berikut ini akan disampaikan pembahasan Yang Mudah-mudahan Bisa memberikan pencerahan kepada Siapa saja yang memerlukan Informasi Seputar hukum forex Dalam Islam Mereka yang pernah menanyakan hal ini tentunya Tidak ingin mengambil Langkah salah dengan menggeluti bisnis yang dilarang Agama Oleh, khususnya Islam. Hukum Forex Menurut Islam Bisnis forex trading termasuk ke Dalam kategori masalah hukum Islam yang kontemporer. Hukumnya bersifat ijtihadiyyah yang masuk Dalam ranah hukum fi ma la Nasha FIH (Tidak memiliki referensi hukum yang Pasti). Maka dari itu, untuk dapat mengelompokkannya ke Dalam bisnis yang diperbolehkan atau dilarang menurut islam, Perlu ada yang Usaha Lebih Cermat, terutama Dalam Melihat pola dan mekanisme forex. Syariat Islam Telah Allah l'Altissimo. turunkan sebagai tuntunan hidup yang mengakomodir kebutuhan manusia sesuai dengan kekinian. Al-Quran dan HADITS menyempurnakannya dengan mengetengahkan Norma bisnis Umum dan prinsif-prinsipnya yang Tidak Boleh dilanggar. Prinsip Umum forex trading disamakan dengan Jual beli EMAS atau Perak seperti yang berlaku pada masa Rasulullah, yakni Harus dilakukan dengan Kontan atau Tunai (naqdan) agar bebas Dari transaksi ribawi (riba Fadhl). Hadis Rasulullah memberikan penjelasan mengenai transaksi Jual beli enam komoditi barang yang termasuk kategori berpotensi ribawi. Sabda Rasulullah visto: 8220Emas hendaklah dibayar dengan EMAS, Perak dengan Perak, Barli dengan Barli, sya8217ir dengan sya8217ir (Jenis Gandum), kurma dengan kurma, dan garam dengan garam, Dalam Hal sejenis dan sama haruslah Secara Kontan (Yadan biyadinnaqdan). Maka apabila Berbeda jenisnya, juallah sekehendak kalian dengan condizioni Costi Secara kontan.8221 (HR. Musulmana). Bisnis Forex dengan hadis berdasar Pada yang disebutkan di ATAS, Dalam Kitab al-Ijma8217, Hal. 58-59, Ibnu Mundhir membuat Sebuah analagi tentang hukum forex menurut Islam. Menurutnya, Bisnis forex sama dengan pertukaran EMAS dan Perak, Yang Dalam terminologi fiqih dikenal dengan istilah Sharf yang keabsahannya Telah disepakati para ulama. Dengan demikian, EMAS dan Perak sebagai mata uang dilarang ditukarkan dengan sejenisnya, misal Rupiah ditukarkan dengan Rupiah (IDR) atau Dolar kepada US Dolar (USD), kecuali nilainya Setara atau sama. Jika hal ini dilakukan dikhawatirkan akan Muncul potensi riba Fadhl sebagaimana yang dilarang Dalam HADITS di ATAS. Namun, ketika jenisnya Berbeda, seperti Rupiah ditukarkan ke Dolar atau sebaliknya, Maka ITU dapat dilakukan sesuai dengan di prezzo pasar (tasso di mercato) a pronti Yang berlaku Saat ITU dan Harus kontanon (taqabudh fi8217li) berdasarkan kelaziman pasar (taqabudh hukmi). Perkara Kontan Dan Tunai, sebagaimana dikemukakan Ibnu Qudamah Dalam Kitab al-Mughni, didasarkan pada kelaziman pasar yang berlaku, termasuk ketika penyelesaiannya (liquidazione) Harus melewati beberapa marmellata Karena Harus melewati prose transaksi. Adapun di prezzo pertukarannya didasarkan atas kesepakatan penjual dan pembeli Serta sesuai dengan tasso di mercato. Berdasarkan pembahasan Tadi, fatwa Dewan Syariah Nasional Nomor: 28DSN-MUIIII2002 tentang Kegiatan Transaksi Jual-Beli Valas pada prinsipnya dibolehkan, asalkan memenuhi ketentuan sebagai berikut. Tidak untuk spekulasi (Untung-untungan) Ada kebutuhan transaksi atau untuk berjaga-Jaga (Simpanan) Apabila transaksi dilakukan terhadap mata uang sejenis maka nilainya Harus sama dan Secara Tunai (attaqabudh) Dan Apabila berlainan Jenis maka Harus dilakukan dengan nilai Tukar (Kurs) yang berlaku pada Saat transaksi dilakukan dan Secara Tunai. Jenis Transaksi Forex Adapun ketentuan mengenai hukum Jenis-Jenis transaksi Valas, dijelaskan Dalam fatwa tersebut sebagai berikut. Transaksi Spot: hukumnya boleh Karena penyelesaiannya palizzata lambat dua hari setelah transaksi dilakukan. Waktu dua hari dianggap sebagai waktu untuk menyelesaikan prose transaksi Internasional. Transaksi Forward: hukumnya Tidak boleh Karena transaksi ini dilaksanakan berdasarkan di prezzo sekarang, Namun pemberlakuannya untuk masa yang akan Datang, Antara dua hari sampai Satu tahun ke Depan. Akan tetapi hukumnya menjadi boleh ketika dari Awal Sudah dilakukan Dalam bentuk contratto a termine untuk kebutuhan yang Tidak Bisa dihindari (lil hajah). Transaksi Swap: hukumnya Tidak boleh Karena didalamnya mengandung Unsur spekulasi (Maisir). Transaksi Opzione: hukumnya Tidak boleh Karena didalamnya mengandung Unsur spekulasi (Maisir).Written Con nurohman Jaenal su Minggu, 10 Giugno 2012 19.27 Investasi FOREX trading merupakan investasi yang sangat menjanjikan dimana kita Bisa memperoleh profitto yang cukup lumayan Dalam waktu yang relatif singkat. Apalagi dengan kehadiran broker forex yaitu linea Instaforex yang memberikan Jasa forex segnale di internet, Semakin memudahkan setiap orang untuk mendulang profitto di bisnis ini bahkan Tanpa Harus melewati upaya Belajar yang terlalu Lama dan Tanpa Harus memahami analisa teknikalmaupun fondamentale yang memusingkan Kepala. Penghasilan para trader-commerciante del forex profesional sangat dan Jauh meninggalkan para pelaku-pelaku bisnis lainnya seperti para pelaku Bisnis MLM dan perdagangan konvensional. Tapi banyak kemudian yang mempertanyakan kehalalan dari Hasil yang diperoleh bisnis forex trading ini dikarenakan sifatnya yang Abstrak dan tidak Kasat mata. UMAT Sebagian Islam meragukan kehalalan praktik perdagangan berjangka. Bagaimana menurut padangan para Pakar Islam Jangan engkau menjual sesuatu yang ada Tidak padamu, 8221 sabda Nabi Muhammad SAW, HADITS Dalam Sebuah riwayat Abu Hurairah. Oleh sementara fuqaha (Ahli fiqih Islam), HADITS tersebut ditafsirkan Secara saklek. Pokoknya, setiap praktik Jual beli yang ada Tidak barangnya pada waktu AKAD, haram. Penafsiran Secara demikian itu, tak Pelak Lagi, membuat fiqih Islam Sulit untuk memenuhi tuntutan jaman yang Terus berkembang dengan perubahan-perubahannya. Karena itu, sejumlah ulama klasik yang terkenal dengan pemikiran cemerlangnya, cara menentang penafsiran yang terkesan sempit tersebut. Misalnya, Ibn al-Qayyim. Ulama bermazhab Hambali ini berpendapat, bahwa Tidak Benar Jual-beli barang yang ada Tidak dilarang. Baik Dalam Al Qur8217an, Sunnah maupun fatwa para Sahabat, larangan ITU ada Tidak. Dalam Sunnah Nabi, Hanya terdapat larangan menjual barang yang Belum Ada, sebagaimana larangan beberapa barang yang ada Sudah pada waktu AKAD. legis 8220Causa Atau larangan ilat tersebut Bukan ada atau Tidak adanya barang, melainkan garar, 8221 ujar Dr. Syamsul Anwar. MA dari IAIN SUKA Yogyakarta menjelaskan pendapat Ibn al-Qayyim. Garar Adalah ketidakpastian tentang apakah barang Yang diperjual-belikan ITU dapat diserahkan atau Tidak. Misalnya, seseorang menjual unta yang hilang. Atau menjual Barang Milik orang lain, padahal Tidak diberi kewenangan Oleh yang bersangkutan. Jadi, meskipun pada waktu akad barangnya Tidak ada, Namun ada kepastian diadakan pada waktu diperlukan sehingga Bisa diserahkan kepada pembeli, Maka Jual beli tersebut sah. Sebaliknya, kendati barangnya Sudah ada TAPI 8211 Karena Satu dan lain Hal 8212 Tidak mungkin diserahkan kepada pembeli, Maka Jual beli ITU Tidak sah. Perdagangan berjangka, Jelas, Bukan garar. Sebab, Dalam kontrak berjangkanya, Jenis komoditi Yang dijual-belikan Sudah ditentukan. Begitu Juga Con una quantità, Mutu, Tempat dan waktu penyerahannya. Semuanya berjalan di ATAS rel aturan resmi yang ketat, sebagai antisipasi terjadinya praktek penyimpangan berupa penipuan 8212 Satu hal yang sebetulnya Bisa Juga terjadi pada praktik jua-beli konvensional. Dalam perspektif hukum Islam, Perdagangan Berjangka Komoditi (PBK) (forex Adalah bagian dari PBK) dapat dimasukkan ke Dalam kategori almasa8217il almu8217ashirah atau masalah-masalah hukum Islam kontemporer. Karena itu, lo stato hukumnya dapat dikategorikan kepada masalah ijtihadiyyah. Klasifikasi ijtihadiyyah masuk ke Dalam Wilayah fi ma la Nasha FIH, yakni masalah hukum yang Tidak mempunyai referensi Nash hukum yang Pasti. Dalam kategori masalah hukum al-Sahrastani, ia termasuk ke Dalam paradigma al-nushush QAD intahat wa al-waqa8217I la tatanahi. Artinya, nash hukum Dalam bentuk Al-Quran dan Sunnah Sudah selesai Tidak Lagi ada tambahan. Dengan demikian, Kasus-Kasus hukum yang Baru Muncul mesti diberikan kepastian hukumnya melalui ijtihad. Dalam Kasus hukum PBK, ijtihad dapat merujuk kepada teori perubahan hukum yang diperkenalkan Oleh Ibn al-Qoyyim Jauziyyah. Ia menjelaskan, fatwa hukum dapat berubah Karena beberapa variabel perubahnya, yakni: waktu, Tempat, niat, tujuan dan manfaat. Teori perubahan hukum ini diturunkan dari paradigma ilmu hukum dari gurunya Ibn Taimiyyah, Yang menyatakan bahwa un-Haqiqah fi al-a8217yan la fi al-adzhan. Artinya, kebenaran hukum ITU dijumpai Dalam kenyataan empirik Bukan Dalam Alam pemikiran atau Alam idea. Paradigma ini diturunkan dari prinsip hukum Islam tentang Keadilan yang Dalam Al Quran istilah digunakan al-Mizan, a-qisth, al-wasth, Dan al-ADL. Dalam penerapannya, Secara khusus masalah PBK dapat dimasukkan ke Dalam bidang fiqh kajian al-siyasah maliyyah, yakni Politik hukum kebendaan. Dengan KATA lain, PBK termasuk kajian hukum Islam Dalam pengertian bagaimana hukum Islam diterapkan Dalam masalah kepemilikan ATAS Harta Benda, melalui perdagangan berjangka komoditi epoca Dalam globalisasi dan perdagangan bebas. Realisasi yang paling mungkin Dalam Rangka melindungi pelaku dan pihak-pihak yang terlibat Dalam perdagangan berjangka komoditi Dalam ruang dan waktu Serta pertimbangan tujuan dan manfaatnya dewasa ini, sejalan dengan Semangat dan Bunyi UU n ° 321977 tentang PBK. Karena teori perubahan hukum seperti dijelaskan di ATAS, dapat menunjukkan elastisitas hukum Islam Dalam kelembagaan dan praktek perekonomian, Maka PBK Dalam sistem hukum Islam dapat dianalogikan dengan bay8217 al-salam8217ajl bi8217ajil. Bay8217 al-salam dapat diartikan sebagai berikut. Al-salam atau al-salaf Adalah bay8217 ajl bi8217ajil, yakni memperjualbelikan sesuatu yang dengan ketentuan sifat-sifatnya yang terjamin kebenarannya. Di Dalam transaksi demikian, ra8217s penyerahan al-mal Dalam bentuk uang sebagai nilai Tukar didahulukan daripada penyerahan komoditi yang dimaksud Dalam transaksi ITU. Ulama Syafi8217iyah Dan Hanabilah mendefinisikannya dengan: 8220Akad atas komoditas Jual beli yang diberi sifat terjamin Yang ditangguhkan (berjangka) dengan di prezzo Jual yang ditetapkan di Dalam borsa akad8221. Keabsahan transaksi Jual beli berjangka, ditentukan Oleh terpenuhinya Rukun dan condizioni Costi sebagai berikut. Rukun sebagai Utama Unsur-Unsur yang ada Harus Dalam Suatu peristiwa transaksi Unsur-Unsur Utama di Dalam bay8217 al-salam Adalah: Pihak-pihak pelaku transaksi (8216aqid) yang disebut dengan istilah musulmano atau ilaih musulmano. Objek transaksi (ma8217qud alaih), yaitu barang-barang komoditi berjangka dan di prezzo Tukar (ra8217s al-Mal al-salam dan FIH al-musulmano). Kalimat transaksi (Sighat 8216aqad), yaitu ijab dan Kabul. Yang Perlu diperhatikan Dari tersebut Unsur-Unsur, Adalah bahwa ijab dan qabul dinyatakan dalam Bahasa dan kalimat yang Jelas menunjukkan transaksi berjangka. Karena itu, ulama Syafi8217iyah menekankan penggunaan istilah al-salam atau al-salaf di Dalam kalimat-kalimat transaksi itu, dengan Alasan bahwa 8216aqd al-salam Adalah bay8217 al-ma8217dum dengan sifat dan cara Berbeda dari akad Jual dan Beli (acquistare). Persyaratan menyangkut objek transaksi, Adalah: bahwa objek transaksi Harus memenuhi kejelasan mengenai: jenisnya (un yakun fi jinsin ma8217lumin), sifatnya, Ukuran (Kadar), jangka penyerahan, di prezzo Tukar, Tempat penyerahan. Persyaratan yang Harus dipenuhi Oleh di prezzo Tukar (al-tsaman), Adalah, Pertama, kejelasan Jenis Tukar ALT, yaitu dirham, dinar, rupia atau dolar DSB atau barang-barang yang dapat ditimbang, disukat, DSB. Kedua, kejelasan Jenis alat Tukar apakah rupia, dolar Amerika, dolar Singapura, dst. Apakah timbangan yang disepakati Dalam bentuk chilogrammo, stagno, l'ora legale. Kejelasan tentang kualitas objek transaksi, apakah kualitas Istimewa, baik Sedang atau Buruk. Condizioni Costi-condizioni Costi di ATAS ditetapkan dengan Maksud menghilangkan jahalah fi al-8217aqd atau Alasan ketidaktahuan kondisi-kondisi barang pada Saat transaksi. Hal Sebab ini akan mengakibatkan terjadinya perselisihan di Antara pelaku transaksi, yang akan merusak Nilai transaksi. Kejelasan Tukar jumlah di prezzo. Penjelasan singkat di ATAS nampaknya Telah dapat memberikan kejelasan kebolehan PBK. Kalaupun Dalam pelaksanaannya Masih ada pihak-pihak yang MERASA dirugikan dengan peraturan perundang-Undangan yang ada, Maka dapatlah digunakan Kaidah hukum atau principio giuridico yang berbunyi: Ma La yudrak kulluh la yutrak kulluh. Apa yang dapat Tidak dilaksanakan semuanya, Maka Tidak Perlu ditinggalkan keseluruhannya. Dengan demikian, hukum dan pelaksanaan PBK sampai batas-batas tertentu boleh dinyatakan dapat diterima atau setidak-tidaknya sesuai dengan Semangat dan jiwa Norma hukum Islam, dengan menganalogikan kepada bay8217 al-salam. Dalam bukunya Prof. Dott. Masjfuk Zuhdi yang berjudul Masail FIQHIYAH kapita Selecta Hukum Islam, diperoleh bahwa Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan Dalam hukum islam. Perdagangan Valuta Asing Timbul Karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhankomoditi Antar negara yang bersifat Internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) ini tentu memerlukan alat Bayar yaitu Uang Yang Masing-Masing Negara mempunyai ketentuan sendiri dan Berbeda Satu sama lainnya sesuai dengan penawaran dan permintaan diantara Negara-Negara tersebut sehingga Timbul PERBANDINGAN Nilai MATA Uang Antar Negara. Perbandingan Nilai mata uang antar negara terkumpul Dalam Suatu BURSA atau PASAR yang bersifat internasional dan terikat Dalam Suatu kesepakatan bersama yang Saling menguntungkan. Nilai mata uang Suatu Negara Negara dengan lainnya ini berubah (berfluktuasi) setiap Saat sesuai volume di permintaan dan penawarannya. Adanya permintaan Dan penawaran Inilah yang menimbulkan transaksi mata uang. Yang Secara nyata hanyalah Tukar-menukar mata uang yang Berbeda Nilai. Hukum ISLAM Dalam TRANSAKSI Valas 1. Ada Ijab-Qobul: 8212gt Ada perjanjian untuk memberi dan menerima Penjual menyerahkan barang dan pembeli membayar Tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan Lisan, tulisan dan Utusan. Pembeli Dan penjual mempunyai wewenang Penuh melaksanakan dan melakukan hukum tindakan-tindakan (dewasa Dan berpikiran Sehat) 2. Memenuhi condizioni Costi menjadi objek transaksi yaitu Jual-beli: Suci barangnya (najis Bukan) Barang Sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa Jual beli Saham ITU diperbolehkan Dalam Agama. 8220Jangan kamu membeli ikan Dalam aria, Karena sesungguhnya Jual beli yang demikian ITU mengandung penipuan8221. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi Dari Ibnu Mas8217ud) Jual Beli barang yang Tidak di Tempat transaksi diperbolehkan dengan condizioni Costi Harus diterangkan sifat-sifatnya atau Ciri-cirinya. Kemudian Jika Barang sesuai dengan keterangan penjual, Maka sahlah Jual belinya. Tetapi Jika Tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan Jual belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni Dari Abu Hurairah: 8220Barang Siapa yang membeli sesuatu yang ia Tidak melihatnya, Maka ia berhak khiyar jika ia Telah melihatnya8221. Jual beli Hasil tanam yang Masih terpendam, seperti ketela, kentang, Bawang dan sebagainya Juga diperbolehkan, Asal diberi contohnya, Karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika Harus mengeluarkan semua Hasil tanaman yang terpendam untuk dijual. Hal ini sesuai dengan Kaidah hukum Islam: Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian Juga Jual Beli barang-barang yang Telah terbungkustertutup, seperti makanan kalengan, GPL, dan sebagainya, asalkam etichetta diberi yang menerangkan isinya. Vide Sabiq, op. cit. Hal. 135. Mengenai teks Kaidah hukum Islam tersebut di ATAS, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad 1936 Hal. 55.tidak pernah mengharamkan sesuatu perkhidmatan yang tiada Unsur penindasan (gharar) meskipun ianya disediakan Oleh orang Bukan Islam. Leveraj forex merupakan jaminan (pertolongan) sementara Yang diberikan Oleh broker forex. Ianya boleh dikatakan Juga kontrak sementara Antara Pemain forex broker di dan selagi Pemain tersebut Masih mempunyai ekuiti Dalam akaun mereka. Pemain Hanya boleh memegang kontrak berdasarkan ekuiti mereka Sahaja dan mengikut yang mereka persetujui dengan mediatore mereka. Bagi akaun Islamik, broker forex Tidak mengenakan atau memberikan apa-APA faedah ATAS jaminan mereka. Dengan jaminan mereka kita dapat memasuki pasaran matawang mengikut kemampuan Kita. Broker forex Adalah orang tengah Antara Antarabangsa banca-banca (institusi) dan pedagang Kecil (rivenditore). Mereka membeli (qoute) Dari institusi dan menjual Balik (reqoute) kepada pedagang Kecil. Biasanya jualan balik Adalah munasabah Antara 3-10 mata Sahaja. Di Sini lah mereka membuat keuntungan. Prose ini Adalah dibenarkan Oleh Islam. Ianya Bukan riba. (Ada yang terkeliru menyatakan Jual beli Adalah juga sama riba. Bersambung. Pandangan Professor Kewangan Islam Kalau kita mengkaji banyak pandangan Dari Pakar-Pakar kewangan islam yang terlibat langsung dengan kewangan islam dan pernah membentang Kertas Kerja di forum kewangan islam. Majoriti bersetuju menyatakan leva Adalah Harus (ammissibile). Seperti kata professor Humayon Dar, direttore generale di Dar Al Istithmar a Londra (Esamina gli aspetti della Shariah dei fondi hedge islamici emergenti).. Sharia non ha problemi con leva fino a quando viene raggiunto attraverso il debito islamica. leverage non è una preoccupazione Shariah, piuttosto è una questione economica Rujuk:.. islamicfinanceandbanking. blog mic-hedge. html Kalau mengambil kata-kata beliau, saya mengambil contoh leva Dalam akaun islamik northfinance leva yang dikenakan Tidak dikenakan sebarang interesse (interes - gratuito). Juga kalau Kita durante la notte gioco di parole Tidak interesse ada apa-APA (berbanding convenzionale dikenakan interesse kalau durante la notte). Saya rasa perlunya kita merujuk banyak pihak YG Mahir dan terlibat Secara langsung Dalam kewangan islam. Bukan sekadar merujuk graduan scapolo yg Baru balik dari Universiti di Jordan dan Kerja 2-3 tahun di institusi kewangan islam dan Tukar Jadi pensyarah di uiam. Kemudian Buat hukum Tanpa perbincangan. Come utilizzare la leva per grandi risultati con il Forex Quando si esegue un commercio Forex, si acquista una quantità di moneta, chiamato un sacco. La quantità di moneta in un lotto dipende dal tipo di account che avete. In un account standard, un lotto di solito è pari a US 100.000 in un conto mini, un lotto è conti di trading Ma Forex sono leva, il che significa che non dovete proprio che molti costosi della moneta non resta che controllare, e se fare, qualsiasi profitto si guadagna è tuo. Per ottenere il diritto di controllare un sacco di moneta, si mette una quantità molto più piccola di denaro in una sorta di contratto di locazione chiamato un deposito di margine. In un account standard, per controllare che Stati Uniti 100.000, è necessario mettere in su 1.000 del proprio denaro in un conto mini, per controllare 10.000, è necessario mettere in su 100. La leva influenza la quantità di profitto si guadagna, pure. In un account standard, un pip di una coppia di valute che ha il dollaro statunitense come la base è pari a US 10 in un conto mini, un pip è pari a 1. Ciò significa che, si dovrebbe prevedere correttamente il movimento del mercato ed eseguire un commercio che guadagna voi duecento pips (non un obiettivo non realistico), se si dispone di un account standard, il vostro profitto sarà di 2.000 se si dispone di un conto mini, il suo 200. per massimizzare i profitti nel Forex trading, non dovete commercio un account standard non ogni commerciante di inizio può permettersi di. Invece, se credi di avere un buon tempo sul mercato, è possibile barattare più di un lotto. Per continuare l'esempio precedente, se il successo commerciale si guadagnava duecento semi e si aveva acquistato cinque lotti di questa moneta, in un conto mini si sarebbe messo 500 della propria moneybut guadagnato un utile di 1.000 (duecento pips volte cinque un sacco). In un account standard, si sarebbe messo 5,000and guadagnato 10.000. Il numero di lotti è possibile barattare dipende il margine nel tuo account. Quello non è l'importo depositato che comprende anche nessuna negoziazione aperta si è in esecuzione, tenendo conto di eventuali utili o perdite si può incorrere. Siri 2: hadith Dhaif sebagai hujah pengharaman Maaf kerana saya senggang terlalu Lama. Buat Waktu ini, saya Hanya berkempatan untuk mengongsi pengetahuan tentang Satu Lagi hadith Yang terputus sanad (Dhaif) YG dijadikan hujah pengharaman, iaitu: Janganlah kamu menjual sesuatu yang Tidak di Dalam milikmu. (Riwayat Abu Daud, Rujuk Konsep Leveraj Metro Haram Ahad 3 Februari 2008. Adalah terjemahan langsung Satu hadith yang masyhur la tabi ma laysa indak Beberapa ISU Telah dibangkit berkenaan hadith ini. Salah satunya tentang percanggahan rantaian sanadnya. Al Bukhari dan Muslim Tidak pernah merekodkan Dalam koleksi mereka walaupun di Più antaranya Ab Dawd e al Tirmidhi, Ada merekodkannya Percanggahannya Adalah seperi berikut:. 1. Ab Dawd, Ahmad ibn Hanbal e Ibn Hibban menyatakan ianya diriwayatkan Oleh Jafar ibn Abi Wahshiyah, dari Ysuf ibn Mahak, dari Hakim Ibn Hizam , manakala yang keempatnya, ianya Abd Allah ibn Ismah, manakala koleksi di Più menyatakan Antara Ysuf e Hakim. Dalam al Mizan, al Dhahabi menyatakan nama pertengahan langsung Tidak diketahui (la yuaraf). 2. Berkenaan periwayat Utama Hadith ini, Hakim Ibn Hizam, dikatakan 8220obscure8221 (majhul al hal). Hanya Ibn Hibban memasukkan beliau Antara periwayat Yang Boleh dipercayai (affidabile al thiqqat). Sementara al Nasa82178217i Telah merakamkan cuma Satu Hadith yang diriwayatkan Oleh beliau, di Più menyatakan beliau Adalah 8220obscure8221. futures su materie prime: l'analisi legale islamico Mohammad Hashim KamaliHukum Labur amp Berniaga Forex (Forex Trading) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak Ustaz untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang Asing dan juga Perniagaan Forex. Bagaimana pula Jika saya melakukan transaksi sendiri dengan berbekalkan analisa sendiri atau yang disediakan Oleh mediatore dengan melayari internet. Kemudian memperolehi Untung dari jualan dan belian matawang Asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, eun Perlu memahami dua Jenis perkara iaitu: - 1- Melabur wang ringgit anda ke Dalam Satu Syarikat yang memperolehi Untung melalui FOREX. 2- Melantik satu piattaforma atau Syarikat untuk menjalankan Jual beli Wang Dan Asing Simpan. Semua transaksi dijalankan Oleh anda sendiri, Syarikat Hanya menyediakan piattaforma dan mengambil upah perkhidmatan Sahaja. Pertama. Hukum Bagi melabur Dalam Syarikat yang FOREX menjalankan: Forex (Foreign Exchange) atau Yang Lebih dikenal dengan Perdagangan Mata Wang Asing Ia merupakan Suatu Jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang Suatu Negara terhadap matawang Negara lainnya Yang melibatkan pasar-pasar matawang Utama di Dunia Selama 24 marmellata Secara berterusan. Benar, memang FOREX matawang Adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut Garis Panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: - a - Ditukar (serah Dan terima) Dalam waktu Yang sama ia disebut Dalam hadis sebagai Yadan Yadin bi. Dalam Bahasa Inggerisnya Adalah sulla base posto. Ia Datang banyak hadis Antara yang paling Utama Adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan Perak, Gandum dengan Gandum, Tamar dengan Tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar Secara Terus (pada Satu masa) Jenis dan sekiranya berlainan, Maka berjual-belilah kamu sebagaimana Yang disukai (Riwayat musulmana, no 4039 no hadith. 119). b - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara Perak dan EMAS Adalah riba kecuali jika ia dilakukan serentak Secara (serah terima Dalam Satu masa) (Riwayat musulmana, non 1586, 31209) c - Manakala pembelian Secara Hutang dari salah Satu Antara dua pihak Adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual EMAS dan Perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Hadis-Hadis di ATAS menyebut perihal displin Islam Dalam pertukaran EMAS dan Perak. Untuk Informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (banconota) Juga Adalah sama dengan displinnya EMAS dan Perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai mezzo di scambio. Justeru setiap displin dan condizioni Costi transaksi yang melibatkan EMAS dan Perak Juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikian keputusan Majlis Fiqh Antrabangsa dan Juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di bawah AAOIFI. FOREX Dalam matawang yang diuruskan Oleh Syarikat konvensional Sudah Meals Tidak akan menjaga condizioni Costi ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan Oleh institusi Konvensional Adalah lsquoForward FOREX atau Forex yang menggunakan lsquoValue avanti (nilai masa hadapan) Yang tergolong Dalam Riba Nasiah. Mereka Juga kerap SWAP menggunakan, Opzioni dan Lain-lain strumento yang Tidak halal di sisi Shariah. Instrumen-instrumen Tadi Tidak memenuhi condizioni Costi Islam iaitu serah terima atau disebut qabadh Dalam Islam Secara Benar Hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Masalah Dalam implementasi FOREX Adalah bertangguh Dalam penyerahan Dari kedua-dua pihak. Tatkala itu menjadi AQAD Batal (Radd al-Muhtar ala ad-Durr, 4531). Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, Namun semua mereka Hanya terlibat Dalam FOREX Jenis SPOT dan bukannya Jenis lsquoForward jika adapun Jenis avanti ia menggunakan konsep Al-WAD atau unilaterale Promessa dan ia Telah disepakati keharusannya. Apa yang Pasti, Majlis Shariah mereka Telah meletakkan beberapa condizioni Costi dan bukannya Secara bebas begitu Sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU Untung Sahaja) dan di Dalam institusi kewangan konvensional yang memperolehi Untung melalui cara FOREX Adalah Tidak halal di sisi Islam. Ia Adalah keputusan Pannello Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama contabile amp Revisione Organizzazione per le istituzioni islamiche (AAOIFI). Pannello Antara penasihat Shariahnya Adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, il Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hamid Hussain Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan ramai Lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk kedua ini, Pertama-Tamanya ia tertakluk kepada: - a - Terdapat Unsur Judi atau Tidak apabila membeli dan menjual matawnag Hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai di negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci Oleh Jakim dan ISRA, mendapati Unsur Judi Adalah wujud maka semua Jenis forex trading Adalah HARAM. b - Kesohihan Dan kewibawaan Syarikat piattaforma dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan Bagi mengelak anda ditipu piattaforma Oleh Syarikat yang Tidak sebenar. Butiran terperinci piattaforma berkenaan ini mestilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika Tidak, transaksi eun Adalah syubhat dari Awal Lagi Keran terdapat Unsur gharar. b - piattaforma Jika tersebut punyai Wibawa dan diminuire Serta informazioni yang sangat mencukupi, perkara kedua Adalah menilai akta-Akata berkaiatan dengan Aktiviti ini dari Badan berwajib di Malesia. Ini Perlu Bagi memastikan anda Tidak terlibat dengan Aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jika yang kedua Juga Lelli, saya Kira transaksi Jual matawang Asing dan dan Simpan kemudian Jual semula apabila di prezzo tukarannya Naik Adalah Harus kerana ia Secara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah lsquospot. Namun mari kita sama-sama cuba mehami dan menyemak bagaimana prose ini dilakukan Secara ringkas dan Melihat pandangan tentangnya Islam. Setakat apa yang diterangkan Oleh individu yang terlibat dan yang Tahu berkenaan cara forex trading memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) I bis mempunyai modale minimo. Sebagai contoh USD 1, USD 100 dan Lain-lain, ia berbeza mengikut polisi Syarikat forex trading Masing-Masing. 2) Dengan modale ITU, pihak Syarikat piattaforma di forex trading ini akan membukakan Satu akaun khas Buat peserta. Setelah itu, pihak peserta akan menentukan Samada untuk membuka kaunter jualan matawangnya di Dalam akaun atau membuka kaunter Belian. Gambaran mudahnya Adalah: - Katalah modalnya USD 100 yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut USD 1 RM 3.6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui piattaforma Syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan Nilai matawang, didapati Nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala ITU, ia akan pulsante menekan Jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia Telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding di prezzo Belian asalnya Tadi. Pihak Syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 ITU sebaik Sahaja transaksi Jual beli dilakukan, TIDAK DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN sebahagian Sahaja, Jika Dalam contoh di ATAS, Hanya RM 40 dimasukkan, manakala Baki modale sebanyak RM 360 Hanya akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun pada hari tersebut. Isu Shariah. Jika ini Tidak berlaku, Maka dari ia Lelli sudut Shariah, Namun Jika kelewatan berlaku, ISU Shariah di Sini Adalah berlaku penangguhan Dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi Telah menyebut Garis Panduan yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara Perak dan EMAS Adalah riba kecuali jika ia dilakukan serentak Secara (serah terima Dalam Satu masa) (Riwayat musulmana, non 1586, 31209) Manakala pembelian Secara Hutang dari salah Satu Antara dua pihak Adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang( Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Imam An-Nawawi telah menyebut dengan terang bahawa para ulama telah bersepakat wajibnya syarat serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud samada secara hakiki (fizikal) atau hukmi (melalui mediuam internet tetapi punyai bukti seperti resit atau nota elektronik yang menunjukkan transaski sah) ( Syarah Sohih Muslim) Cadangan . Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dicampur untung dimasukkan di dalam akaun kita tanpa sebarang tangguh, dan secara automatik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan minimum modal yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan leverage yangmana modal peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modal sebenar anda adalah USD 100. Maka anda dikehendaki memilih atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 beerti modal anda akan digandakan kepada 10 kali menjadi USD 1000 atau jika memilih 1:100, beerti modal anda menjadi USD 10000. Dengan jumlah baru inilah matawang anda akan di pasarkan di pasaran. The use of various financial instruments or borrowed capital, such as margin, to increase the potential return of an investment. La leva può essere creato attraverso opzioni, futures, il margine e altri strumenti finanziari. For example, say you have 1,000 to invest. This amount could be invested in 10 shares of Microsoft stock, but to increase leverage, you could invest the 1,000 in five options contracts. You would then control 500 shares instead of just 10. ( Rujukan ) Jika benarlah apa yang saya gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Leverage ini adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang yang tidak di dalam milik anda. Milik sebenar anda hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10,000. Ia berdasarkan apa yang disebut oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu ( Riwayat Abu Daud, no 3504, 3283) Malah saya juga hampir pasti, wang yang digandakan oleh syarikat itu dikira sebagai pemberian pinjaman dan sudah tentu mereka akan mengambil sedikit keuntungan samada diketahui atau tidak diketahui oleh peserta. Jika ini berlaku, sekali lagi riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah oleh Islam dari berlaku di sini, penggunaan leverage 1:1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi mengurangkan risiko semasa trading dijalankan. Dan jika terdapat masalah kemungkinan rugi atau apa yang dinamakan margin call, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan rugi. Pandangan . Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan jelas dan perancangan yang betul. Setakat ini saya tidak nampak adanya masalah Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIAN YANG JELAS kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia BUKAN KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi syarat ini ADALAH HARAM kerana sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula ia bukanlah sesuatu yang disukai oleh polisi ekonomi di dalam Islam, pertamanya kerana menurut pandangan ekonomi dalam Islam, matawang adalah medium of exchange sahaja dan ia bukanlah komoditi yang wajar diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang kini tidak lagi bersandarkan emas atau perak, wang kertas hari ini (fiat money) tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam emas dan perak) kecuali nilainya datang dari pasaran global yang ditentukan oleh demand and supply di pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi memberikan anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis dan menguatkan sistem ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika anda tidak ingin menerima padnagan saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan Islam sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Forex Currency Trading By Mufti Muhammad Taqi Usmani Posted: 11 Zul QaDah 1424, 22 November 2007 Q.) Is Forex Currency Trading halal I have attached a document detailing the aspects of the business . A.) I went throught the papers sent by you. I am of the opinion that these transactions are not compliant with Shariah. The very condition that you cannot take delivery of the purchased currency makes it impermissible. Morever, there are other elements according to my knowledge that makes this trade unlawful in Shariah, such as, forward sales, short sales etc. This is in addition to the fact that the currencies are originally a medium of exchange and should only be exchanged for personal use in different countries. To make them a tradable commodity only for earning a profit is also against the basic philosophy of Islamic economics. I would therefore not advise you to indulge in this trade. Sila Buka Sumber. Forex Trading Adakah anda mengenali siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, sila buka di sini untuk mengenalinya . Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semua pemain forex, nota dan jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami orang awam. Jika terdapat kesilapan teknik carajual dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan komentar kerana info tentang tatacara di atas juga saya perolehi dari yang terlibat. Syaa tiada masa untuk membuat pembacaan dan kajian sendiri di ketika ini. Sekian Add this page to your favorite Social Bookmarking websites More.
No comments:
Post a Comment